Pokud se děti na základní škole nenaučí vytáhnout z textu potřebné informace a vnímat obsah toho, co čtou, už se ke čtení nejspíš nevrátí. Navíc v textu těžko odliší fakta a manipulaci. Lucie to mění.
Původně pracovala jako fyzioterapeutka a sociální pracovnice. Během rodičovské dovolené ale začala psát pro Strakonický deník a zároveň dostala chuť dělat něco pro své okolí. Díky Lucii Hasilové tak vzniklo ve Vodňanech třeba dětské hřiště.
A když jednou přišla s dětmi do knihovny a začala se bavit s paní ředitelkou, rozhodla se sepsat pro knihovnu projektovou žádost o půlmilionovou dotaci na přestavbu dvorku knihovny. Grant od Nadace Via nakonec knihovna získala a Lucie začala pracovat v knihovně na zkrácený úvazek.
„Postupně se úvazek zvýšil na plný a momentálně tu připravuji vzdělávací programy a překonávám své limity. Třeba si chodím stoupnout před bandu teenagerů!“
Proč číst rychleji?
Podle Lucie opouští 21 % českých dětí základní školu knižně negramotných. „Jsou pak ohroženy třeba uzavíráním nevýhodných smluv nebo podléhají fake news. 86 % dětí ve 14 letech také denně nečte. Přitom čtení má zásadní vliv na rozvoj fantazie, rozvíjí i sociální vazby a díky němu získáváme znalosti.“
Lucie se proto rozhodla připravit projekt na rozvoj čtenářské gramotnosti. Během osmi lekcí se děti ze základní školy ve Vodňanech budou učit číst rychleji, rozšiřovat své zrakové pole a hledat v textu informace, jaké potřebují.
„Zkušený čtenář si čtenářskou strategii vytvoří sám. Nezkušený k tomu nedospěje nikdy. Naším cílem je, aby čtení začalo děti více bavit. Zároveň ten, kdo umí dobře pracovat s textem, bývá i studijně úspěšnější.“ Projekt potrvá necelé tři měsíce a Lucie je sama zvědavá, jestli bude tahle doba stačit.
„Čtenářská gramotnost se rozvíjí dlouhodobě a vyžaduje čas. Po skončení projekt vyhodnotíme a pokud bude fungovat, chceme jej nabídnout i ostatním knihovnám a školám.“
Knihovnický kvíz
Pro teenagery chystá podvečerní knihovnický kvíz. „Je to taková obdoba hospodského kvízu, jen bez té hospody,“ směje se Lucie. Sehnala skvělého moderátora-dobrovolníka Jiřího Líkaře, jinak také herce z ochotnického Divadla pod plachtou, a školáky druhého stupně osloví opět prostřednictvím místní školy.
„Má to prvek soutěže, je to i o znalostech, jednou měsíčně dostaneme účastníky do knihovny, kde si hned můžou i něco půjčit,“ vyjmenovává Lucie výhody kvízu. Celý koncept se chytá rovněž nabídnout ostatním knihovnám.
S přípravou obou nápadů jí pomohl i program Silnější hybatelé, který podporuje lidi jako Lucie. Tedy ty, kteří se snaží něco dělat pro své okolí, ale chybí jim potřebné zkušenosti nebo třeba nadhled. S pomocí zkušeného mentora nebo kouče se učí dívat na své aktivity v širších souvislostech a dát jim jasný rámec.
Lucie původně přišla do programu s myšlenkou vytvořit online médium pro teenagery, ale dospěla k názoru, že to je prozatím příliš velké sousto.
20 dětí pro lepší Vodňany
Mentor Lucii pomohl zorientovat se v její motivaci. „Když pomůžeme dětem čtením lépe chápat svět, bude ten svět lepší. I kdybychom pomohli jen 20 dětem tady ve Vodňanech, budou Vodňany lepším místem.“
Lucie uvažuje i o zavedení čtenářské olympiády a pořád si myslí, že v Česku dobré médium pro teenagery chybí. „Časem se k němu ještě asi vrátím,“ usmívá se. „Jen je třeba najít vhodné partnery a sehnat finance, které takový projekt vyžaduje.“
Článek vyšel také v newsletteru dobro.dějky.