Jak přilepšit sousedskému projektu?

2. 10. 2025
Aneta Petroušková, Česká spořitelna

Když to udělením grantu nekončí a finální vybraná částka se může i čtyřnásobit. Přečtěte si příběhy úspěšných projektů komunitního grantu Dokážeme víc na Darujme.cz. Co fungovalo a jak výzvu správně zacílit?

První z projektů, Kaple smíření v Horním Maxově, vybral v kategorii grantů do 100 000 Kč rekordní částku – 261 300 Kč. Obnovu kaple na starém německém hřbitově podpořilo 121 lidí a Michal Tůma, který za aktivitami v této severočeské obci stojí, přiznává, že jim k částce pomohlo hodně osobní video. „Dělali jsme ho v týmu sami a to zřejmě sehrálo roli. Dali jsme do kampaně všechno: neustále jsme o sbírce mluvili, připomínali ji lidem na setkáních i na sociálních sítích, sdíleli jsme ji přes WhatsApp i na Facebooku. Dokonce jsme si zaplatili i cílenou kampaň na Facebooku. Ale myslím, že největší sílu měla upřímnost a důvěryhodnost nejen samotné kampaně, ale i našich dlouhodobých aktivit.“

V Horním Maxově už měli s fundraisingem zkušenost, když na Darujme.cz vybírali peníze na Stezku svobody. Kaple smíření je ale podle Michala Tůmy větším projektem – místní se ji snaží vybudovat na dochovaných základech bývalé márnice a domku hrobníka a vytvořit tu důstojné místo, kde se bude možné zastavit, rozloučit nebo jen v klidu pobýt. Cílová částka byla původně půl milionu korun, takže i když Nadace České spořitelny přidala podle pravidel grantu dalších 20 000 Kč, ještě více než 200 000 Kč chybí.

„Máme vizi, jak to dotáhnout. Chystáme další komunitní akce, pokračujeme v komunikaci na sociálních sítích a chceme oslovit i další partnery, kteří mají k našemu regionu vztah. Když lidé vidí, že jejich podpora má konkrétní výsledek, rádi pomohou znovu. Takže náš plán je jednoduchý: pokračovat, být vidět, dělat věci srdcem a nezapomínat na vděčnost,“ uzavírá Michal Tůma.

1 164 Kč na sousedské aktivity

Podle Kristýny Mezníkové, manažerky rozvoje platformy Darujme.cz, bylo z programu Dokážeme víc již takto podpořeno 80 projektů. „Výzva u těchto projektů trvá zpravidla 3 měsíce, průměrná výše daru je 1 164 Kč a přispívají obvykle desítky dárců.“ Projekty, které se rozhodnou založit výzvu na Darujme.cz, dostávají podporu jak po technické stránce, tak po stránce propagační. „Pomůžeme jim s přípravou poutavého textu, u kterého platí zlaté pravidlo stručně, jasně, výstižně. Je vhodné shrnout obsah výzvy do zhruba pěti vět a přidat call to action, tedy co po lidech žádáte,“ popisuje Kristýna Mezníková a dodává, že je třeba vždy přemýšlet o cílové skupině dárců. Tedy lidí, kteří mají k projektu vztah a budou ochotni přispět.

„U těchto sousedských projektů je vhodné cílit na lidi z obce a okolí. Tedy obvolat kamarády a sousedy, poslat jim výzvu, v maximální míře využít obecní web a obecní sociální sítě, případně sociální sítě místních spolků, které dokážou rozšířit váš okruh o další relevantní lidi. Vhodná je i propagace výzvy na obecních akcích.“

Přesně tenhle způsob zvolil i další z projektů Dokážeme víc, malá obec Urbanice v Pardubickém kraji. Ve středu obce se nachází rybník, kde se scházejí místní i lidé z širokého okolí, ale donedávna tu neměli kde posedět. „Proto jsme se rozhodli vybudovat tu víceúčelový altán, kde budeme moci posedět, grilovat, pořádat obecní akce typu dětský den nebo pálení čarodějnic, uspořádat koncert nebo letní kino. A kde bude zázemí i pro další sportovní a volnočasové aktivity, třeba rybářské závody nebo pingpongový turnaj,“ popisuje místostarosta Urbanic a jeden z iniciátorů výstavby altánu Jan Polák. 

„Nikdy předtím jsme nic podobného nepodnikli, šlo o naši první zkušenost, jak se stavbou altánu, tak se získáváním peněz. Ale šli jsme na to jednoduše. Během dětského dne, který už má v obci tradici, jsme lidem rozdávali letáky s QR kódem a informací o sbírce. Přišlo hodně místních, chatařů i lidí z okolních vesnic, a zřejmě je to zaujalo a přispěli. Vybrali jsme takto 100 % částky, 25 000 Kč.“

Na dostavbu a zařízení částečně přispěla i obec a místní spolky, takže altán již stojí a lidé ho využívají, ačkoliv oficiální otevření proběhne začátkem října.

Dětské domovy nerezonují s emocemi společnosti

Třetí projekt se nazývá Spojme své příběhy a odstartoval v severočeské Krásné Lípě. Právě ve zdejším dětském domově vznikl nápad, jak prostřednictvím kreativních workshopů, audiopříběhů nebo komiksů propojovat děti z dětských domovů s lidmi napříč republikou. Cílem bylo bourat stereotypy a předsudky a rozvíjet vztahy dětí se světem venku. Za projektem stojí ředitelka dětského domova v Krásné Lípě Sofie Wernerová, PR specialistka Anna Miškovská a Michaela Valášková, která úspěšně rozhýbává Ústí nad Labem.

„U projektu Spojme své příběhy jsme nakombinovaly oslovování stávajících podporovatelů dětského domova i svých přátel a sledujících na sociálních sítích. A díky projektu, který byl mixem vyšívacích workshopů, módní přehlídky a přípravy mluvící houpačky, jsme mohly sdílet sbírkovou aktivitu i naživo. Kampaň běžela i na profilech spřátelených institucí. Snažily jsme se srozumitelně informovat o realitě dětských domovů, o cestě těchto dětí, které už od narození narážejí na překážky, i o příležitostech, na které mají nárok stejně jako jiné děti,“ popisuje Michaela Valášková.

Na základě výzvy na Darujme.cz se vybralo 95 403 Kč z cílových 400 000 Kč. „Ukázalo se, jak slabě téma dětských domovů a jejich obyvatel rezonuje s emocemi společnosti. Ale nezoufáme a těšíme se z každé získané koruny,“ uvádí Michaela Valášková a dodává, že další podporu získaly s kolegyněmi díky programu Nestůj s rukama za zády Ústecké komunitní nadace, díky Nadačnímu fondu Veroniky Kašákové a firemním dárcům.

„Aktuálně nám chybí už jen 50 000 Kč, které využijeme pro dokončení projektu mluvící houpačky, která bude sdílet příběhy dětí z dětských domovů ve veřejném prostoru. Poprvé zazní v Krásné Lípě, odkud se vydá na cestu po dalších domovech v Česku. Jen v Ústeckém kraji jich je 17.“

Obešli jsme sousedy. Všechny

Výzvu na Darujme.cz mohou zakládat i velké granty Dokážeme víc do 500 000 Kč. Jedním z nich byly Trboušany, malá jihomoravská obec s 380 obyvateli. Místní spolky v čele s vinaři se společně s obcí rozhodly obnovit přírodní areál Štouralov a do celého procesu zapojit i místní obyvatele prostřednictvím participace. Proběhla dvě veřejná setkání, vznikla architektonická studie, vyřídilo se stavební povolení a předtím, než se mělo s obnovou areálu začít, se organizační tým rozhodl obejít všechny domy v obci.

„Původním cílem nebylo ani tak vybrat na projekt peníze, ale vysvětlit sousedům, co se bude dít a proč to děláme. Ne každý přišel na veřejné setkání, proto se členové projektového týmu rozdělili na tři skupinky a obešli celou obec. Vytvořili jsme i praktické letáky, které jsme rozdávali, zároveň jsme chtěli získat zpětnou vazbu na celý projekt. Komunikovali jsme samozřejmě i online, ale tenhle osobní způsob se velmi osvědčil,“ popisuje jedna z organizátorek projektu Eva Nečasová.

Na obnovu areálu Štouralov nakonec přispěla velká část místních. „Někdo přes Darujme.cz, někdo přímo na transparentní účet vinařů, někdo do obecní kasičky, kterou míváme na obecních akcích. Kromě místních přispívali i lidé, kteří mají na Trboušany vazby, jezdí sem k příbuzným a Štouralov znají třeba z vinobraní.“ Přes Darujme.cz se vybralo 255 503 Kč, tedy více než 100 % požadované částky.

Co dělat, aby vaše výzva měla větší šanci na úspěch?

1. Buďte autentičtí: Vytvořte osobní video, kde vysvětlíte, proč projekt děláte; lidé rádi podpoří něco, co má tvář a srdce.

2. Komunikujte: Neustále o výzvě mluvte – na setkáních, sociálních sítích, na obecním webu apod. Mluvte o ni opakovaně.

3. Oslovujte konkrétní lidi: Zaměřte se na lidi, kteří mají k projektu vztah (sousedé, místní, chataři, lidé z okolí). Nebojte se oslovit i kamarády, sousedy, členy spolků, účastníky akcí.

4. Využijte offline akce a osobní kontakt: Rozdávejte letáky s QR kódem na obecních akcích, umístěte na ně kasičku, obejděte sousedy.

5. Zjednodušte sdělení: Text výzvy by měl být stručný, jasný, výstižný a mělo by z něj být jasné, co po lidech přesně chcete.

6. Ukazujte konkrétní výsledky a vděčnost: Sdílejte, co už se podařilo a jak dary pomáhají. A nezapomeňte poděkovat dárcům veřejně i osobně.

Text vyšel také v newsletteru dobro.dějky.

Sdílejte článek
Sdílejte článek
Chci se o regionech dozvídat víc