Roadshow Ústecký kraj

Silnější regiony naživo: Roadshow přivezla do Litoměřic školu hrou i velké debaty

12. 5. 2025
Tomáš Odstrčil

V pořadí třetí zastávku roadshow České spořitelny pro #silnější budoucnost hostily Litoměřice, kde se propojilo vzdělávání s podnikavostí i architekturou. To vše protkala jako stříbrná nit inspirace. Děti si v rámci projektu Skoala osvojily zábavnou formou finanční gramotnost a základy udržitelnosti, dospělí zase debatovali o budoucnosti veřejného prostoru i podnikavosti. Modulární areál přivezl nejen interaktivní výuku, ale také výstavu technologických úspěchů a odborné diskuze, které ukázaly, že silné regiony vznikají tam, kde se spojuje praxe, vzdělání a dobré nápady.

Ačkoliv je už téměř 11 hodin a mně je jednatřicet, mířím na svou první dnešní vyučovací hodinu pro čtvrtý ročník základní školy. V 10:45 vyskakuji z ještě dobržďujícího autobusu v Litoměřicích a běžím na Mírové náměstí s jazykem na vestě. Po jednom špatném odbočení a rychlé zastávce na espresso letmým pohledem na hodinky zjišťuji, že se stále stíhám připojit k již třetí skupině žáků, kteří v rámci Roadshow České spořitelny zažívají svou první interaktivní výuku v systému Skoala. 

Zpátky do lavic

„Skoala je program pro finanční vzdělávání dětí, který je v současnosti určen primárně pro základní školy a formální vzdělávání,“ vysvětluje základní podstatu Skoaly Vlastimil Vaněk z Nadace České spořitelny, ale doplňuje, že některé z předmětů na vyšší úrovni jsou určeny i pro střední školy, přičemž obsahový tým Skoaly intenzivně rozšiřuje množství výukového materiálu i pro pokročilejší žáky a studenty právě ze středních škol. 

Mě ovšem čekala výuka zaměřená na čtvrťáky pod taktovkou tandemu neohrožených ústeckých učitelek Terezie Jelínkové a Nur Ashraf Bekai, které Skoalu testují už od prvopočátku projektu před více než dvěma roky. Dychtivé studenty, ve kterých se mísila radost z učení „venku“ a údiv z moderních prostor stanoviště litoměřické roadshow, uvedly učitelky do problematiky odpadového hospodářství, udržitelnosti a finanční gramotnosti obecně skrze školu hrou s využitím moderních technologií. „Se Skoalou se nám pracuje skvěle,“ říká s úsměvem Nur Ashraf Bekai a vysvětluje: „Máte připravenou metodiku, kde už s tím jako učitel nemáte téměř žádnou práci. Jen si připravíme podklady a během hodiny už využíváme nachystaná videa, QR kódy, kvízy či hry, a žáky pak ta hodina mnohem více baví. Tím pádem je to pro ně v podstatě volná hodina a ani si neuvědomují, kolik se toho prostřednictvím Skoaly naučí.“ Terezie Jelínková pak zdůrazňuje široké možnosti využití i nad rámec finančního vzdělávání. „Metodika se dá použít prakticky ve všech předmětech.“

Se Skoalou se během roadshow setká přes 10 tisíc dětí

Nadšení žáci dvou tříd základní školy v Litoměřicích si hned na začátku vyučovací hodiny připravili telefony, ale tentokrát to nebylo kvůli messengeru nebo hrám, ale aby se zapojili do interaktivního vzdělávacího programu. Ti, kteří neměli data v telefonu, mohli použít připravené tablety, aby se do lekce také zapojili. 

Na otázku, jestli to není jednou z bariér implementace Skoaly do škol, Vlastimil Vaněk vysvětluje, že program počítá i s řešením pro školy, jejichž studenti takové vybavení nemají nebo je jejich pedagogové nechtějí využívat. Většinu programů lze totiž vyučovat i v offline podobě. „Pro všechny školy je to absolutně zdarma a Česká spořitelna tak zpřístupňuje kvalitní vzdělávání všem dětem v Česku. I učitel, který nerad využívá digitální nástroje, si může každou metodiku jednoduše vytisknout, má k tomu určité rekvizity a může s tím pracovat i analogově. Z průzkumů na školách ale víme, že má naprostá většina škol k dispozici interaktivní tabuli nebo IT učebnu, které mohou k výuce využívat bez nutnosti sahat po mobilních telefonech.“

Propojení výukových hodin s roadshow je přitom podle Vaňka klíčové pro to, aby si učitelé mohli představit, jak taková hodina vlastně probíhá. „V našem systému je zaregistrováno téměř 2 000 škol, ale roadshow je pro nás první velkou příležitostí jít skutečně do regionu a vidět přes 200 výukových hodin v praxi pro téměř 10 tisíc dětí v deseti českých městech.“ 

To ale neznamená, že by to byl první střet Skoaly s realitou. Tu už někteří učitelé používají přes dva a půl roku a vývojářům platformy poskytují nepřetržitou zpětnou vazbu. „Neustále se to aktualizuje,“ pochvaluje si vývoj Skoaly Nur Ashraf Bekai a dává za příklad ceny produktů, které se v online prostředí upravují podle aktuálních hodnot a kurzů. Nestane se tak například to, že by se žáci dozvídali zastaralé informace. Během ukázkové hodiny došlo v jednom ze cvičení například k nastínění hodnoty bitcoinu. Taková informace by přitom v tištěné učebnici byla neaktuální už v momentě jejího vydání.

Interaktivní výstava vás zavede od mikroskopů až do vesmíru

O „přestávce“ jsem si společně se studenty mohl konečně prohlédnout celý putovní modulární areál Roadshow, který na konci dne čekalo rozmontování a přesun do dalšího města, tentokrát Českých Budějovic. Ten je zajímavý nejen svou funkčností a designem, který kombinuje kovové a dřevěné prvky, ale i tím, co se skrývá uvnitř. V moderní instalaci se zářícími obrazovkami totiž naleznete výstavu zaměřenou na české úspěchy, které nás proslavily po celém světě. Výstava je plná interaktivních prvků, zajímavých infografik a modelů věcí, na které můžeme být jako Češi pyšní.

Nadšení mladí lidé vás provedou několika provázanými místnostmi, kde se mimo jiné dozvíte o nanotechnologiích, 3D tisku, letectví, vesmírných technologiích, gamingu, zdravotnictví a dalších oblastech, ve kterých jsou Češi světovými lídry. Každý si může výstavu projít na vlastní pěst a nasát informace z interaktivních obrazovek, nebo využít průvodců, kteří jsou připraveni i na ty nejvšetečnější otázky. Ačkoliv by tu vzhledem k obrovskému množství zajímavého materiálu šlo strávit celý den, vyrážím na další doprovodný program.

Ze „základky“ rovnou na Akademii podnikání

Na vzdělávací dopoledne v Litoměřicích totiž navazuje Akademie podnikání, kterou vede Adam Daniel. Ten se v České spořitelně věnuje zejména oblasti poradenství finančního zdraví firem. Daniel se v rámci své přednášky pustil do toho, co si vlastně můžeme představit pod pojmem podnikavost. „Není to jen o podnikání, je to o aktivitě, o nápadech a kreativitě. Někdo vidí problém a znamená to pro něj konec. Podnikaví lidé vnímají problémy jako příležitosti a překážky, které je potřeba překonávat. Příležitosti vidí všude a snaží se je aktivně uchopit,“ představuje Adam Daniel koncept publiku. V rámci své přednášky sdílí několik příkladů z praxe i zábavné příběhy vlastních podnikatelských aktivit, včetně toho, jak se stal ze dne na den pronajímatelem skákacích hradů.

Mimo to představil i projekt Akademie podnikání, který pomáhá nejen mladým, ale všem podnikavým lidem nastartovat vlastní byznys, projekt i pouhý zajímavý nápad. Skrze Akademii se mohou zájemci dozvědět vše, co je pro podnikani potřeba znát, a to jak z praktického hlediska, tak například z pohledu práva, účetnictví, prezentace či růstu. Akademie zájemcům napoví, jak zakládat e-shopy, a poradí i jak uchopit sociální sítě. V současnosti se do ní přihlásilo na 9 000 lidí, kteří chtěli pomoct s nastartováním vlastní myšlenky.

Znalost podnikavosti sílí, k převedení do praxe je potřeba posílit motivaci

Pomoc s podnikavostí navíc Češi skutečně potřebují, ačkoliv se situace postupně zlepšuje. Podle dat, která na začátku další diskuze prezentoval Jan Wedlich, totiž termín podnikavost v roce 2023 neznalo až 62 % Čechů, zatímco dnes už jde jen o zhruba třetinu respondentů. Wedlich tak odstartoval debatu a podcast Podnikavé Česko, které se účastnili podnikaví lidé přímo z Litoměřic – student Matěj, učitelka Lenka a Martin Smrž ze společnosti Junior achievement. Ti se společně bavili o tom, co podnikavost znamená pro ně, jak s podnikavostí pracují školy a jiné vzdělávací instituce a jaké kompetence by měli studenti v rámci vedení k podnikavosti získat. „Strašně bych si přála, aby měli při vstupu na střední školu alespoň základní finanční gramotnost a time management,“ svěřuje se pedagožka a dodává, že by žákům hodně prospěla také gramotnost spojená s cestováním.

Martin Smrž jde nicméně ještě dál a představil programy, které k podnikavosti vedou už děti v mateřských školách. Základem, na kterém se dá stavět finanční gramotnost už od opravdu útlého věku, je podle nej rozlišení mezi touhou a potřebou. 

Participační rozvoj měst – rozkvět veřejného prostoru nebo zabiják nápadů?

Zlatým hřebem dne se pak stala debata s přiléhavým názvem Silnější regiony, a koho to zajímá? vedená Andreou Studihradovou z České spořitelny. Té se zúčastnil architekt Adam Gebrian a zahradní architektka Lucie Králíková. Tito hosté přilákali největší účast z celého dne (vyjma škol, které se účastnily speciální výuky) a na přetřes se kromě architektury Litoměřic a přístupů obou architektů dostával i jejich různý přístup k participativnímu rozvoji měst v kontrastu s projekty vizionářských tvůrců. Zatímco Lucie Králíková jednoznačně podporuje zapojení veřejnosti do tvorby veřejného prostoru, Adam Gebrian je v tomto ohledu výrazně skeptičtější a varuje, že se participační plánování často stává „zabijákem nápadů“.

Celá debata začala představením dat z Indexu prosperity regionů, ve kterém si Ústecký kraj, kde se Litoměřice nacházejí, vede nejhůř ze všech krajů České republiky. Publikum na tuto informaci reagovalo bezmocným smíchem, který značil, že to není poprvé, co podobnou informaci slyší. Andrea Studihradová však místní neutápí v depresi, ale poukazuje i na silné stránky, na kterých může Ústecko stavět. Patří mezi ně kvalitní infrastruktura a dopravní obslužnost v kombinaci s nadprůměrně dobrým pokrytím vysokorychlostním optickým internetem.

Poté už se ke slovu dostali samotní hosté, kteří nejprve představili vlastní projekty, a poté se pustili do debaty o důležitosti veřejného prostoru, bydlení v centrech měst, inspiraci či uchopení architektury jako takové. Celou debatu si budete moci už ve středu 14. května poslechnout v nejnovějším podcastu Přes plot přímo zde.

Další stanice –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ České Budějovice

Zastávka v Litoměřicích byla již třetí z deseti míst, kde Roadshow České spořitelny k oslavám 200 let proběhla. V této reportáži jsem se navíc zaměřil na jeden den z pětidenního litoměřického zastavení, návštěvníky čekal zajímavý program každý den a ve stejném duchu se ponese i zbytek roadshow, která potrvá až do konce června, kdy se modulární objekt naposledy ukáže v Kolíně.

Teď už se ale celá roadshow přesunula do Českých Budějovic, kde se z ní návštěvníci mohou těšit až do pátku 16. května. Tam vás čeká například představení unikátní stavby z mycelia s názvem SAMOROST, debata vedená influencerem Kovym, informace o úsporných rekonstrukcích bytů a bytových domů, přednáška o zajímavostech z vesmíru nebo debata o hybatelství a pozitivní změně v regionu. Více informací se o další zastávce roadshow můžete dozvědět zde.

Sdílejte článek
Sdílejte článek
Chci se o regionech dozvídat víc