Příběhy

Vánoční 

12. 12. 2024
Aneta Petroušková, Česká spořitelna

Dárky, punč, sváteční atmosféra… Pokud byste si chtěli užít zbytek adventu ještě smysluplněji, přinášíme pár hezkých tipů. 

Češi jsou tradičně nejštědřejší před Vánoci, což potvrzují i statistiky Lucie Hyblerové z Breakfaststory. Zakázky jejího eshopu tvořily loni od konce října do Vánoc 75 % obratu za celý rok 2023. Nejvíce táhly dárkové balíčky z kampaně Potěš Ježíška, kterých se prodalo přes 1200.  

Pokud Lucii Hyblerovou a její Breakfaststory neznáte, zde je velmi stručně její příběh: Lucie byla dlouhé roky v roli outsidera, a když se jí konečně podařilo se z toho vymanit, rozhodla se, že bude pomáhat ostatním outsiderům. Zároveň nesnáší plagiátorství v jakékoliv podobě, a tak chtěla přijít s něčím úplně novým. Těsně před začátkem covidového lockdownu (v únoru 2020) založila projekt Breakfaststory s myšlenkou, že bude do firem rozvážet snídaně ze sociálních gastro podniků. Kvůli pandemii to ale musela změnit a místo snídaní začala rozvážet obědy. Za 160 Kč jste si mohli domů objednat oběd, který uvařil sociální podnik, který díky tomu nezkrachoval. A protože za tuhle částku zvládl uvařit dvě porce, tu druhou nechala Lucie bezplatně dovézt seniorovi nebo mamince-samoživitelce.  

Lucie Hyblerová obdržela letos z rukou prezidenta Petra Pavla Medaili Za zásluhy. Foto: Eva Dobrovodská

Proč je tu ta hlína? 

Lucie svým nápadem nadchla. Veřejnost, firmy, známé herce, kteří s ní začali spolupracovat, i chráněné dílny mimo gastro obor, které jí začaly volat s tím, jestli by jim taky nedokázala pomoct. Vznikl tak eshop s věcmi, které a) pocházejí výhradně z chráněných a sociálních dílen v Česku a b) jsou krásné. Lucie na to totiž osobně dohlíží. „Když se mi ozve nová dílna, dnes už většinou na doporučení jiné dílny, se kterou spolupracujeme, vyrazím tam. Potřebuji vidět celý provoz, zkoumám jejich ekosystém a to, jak dílna funguje. Strávím tam minimálně tři čtyři hodiny a u toho přemýšlím, až se mi kouří z hlavy. Co je támhle v tom kýblu? Aha, zbytková hlína, proč zbytková a z čeho? Nedala by se použít třeba na tohle a tohle?“ 

Někdy má dílna super produkt včetně certifikace a krásně zpracované etikety a není třeba měnit nic. Častěji ale Lucie výrobek na místě kompletně vymýšlí nebo redesignuje, ideálně z něčeho lokálního.  

„Musím být schopná ten produkt prodat a zároveň napravit trh, který je zanesený spoustou stigmat. A není to rozhodně jen chyba těch provozoven. Je to o způsobu, jakým jsme v devadesátých letech zavřeli lidi s handicapem do dílen a dali jim navlékat korálky. Je to zodpovědnost nás všech.“ 

Jsi dílna? Vyráběj zadarmo 

Dílny prodávají produkty na eshopu pod svou etiketou, byť občas od Lucie graficky vylepšenou. „Nechci si tam dávat etiketu Breakfaststory a říkat, že to je moje práce, když není.“ Na rozdíl od některých jiných eshopů, které také prodávají dobro, Lucie nikdy nestahuje dílny o ceny. „Fakt nikdy, nikdy, nikdy. Naopak jim říkám, že mají cenu nastavenou moc nízko a že je třeba ji dvaapůlkrát zvýšit. Já pak k téhle ceně přihodím marži a výrobek prodám. Vím o jednom eshopu, který doslova stahuje dílny z kůže. Až někdy budu mít dost času, udělám investigativní reportáž o tom, jak se u nás obchoduje s dobrem.“ 

Čas ale Lucie nemá, protože kromě eshopu zajišťuje i ty původní snídaně pro firmy a celkově pečuje už o 120 dílen – jak gastro, tak výrobních. A na čekací listině má zhruba 30 nových, kam se chystá vyjet v roce 2025. K tomu podporuje seniory a samoživitelky a na provoz Breakfaststory nečerpá granty ani dotace, ale dokáže si na něj vydělat.  

Vánočními vouchery proti vyhoření 

Letos navíc vymyslela novinku – vánoční rodinné vouchery. „Vlastně z nouze. V létě jsem začala bojovat se syndromem vyhoření. Řekla jsem si, že svoji práci miluju, ale musím ji přenastavit, abych to dala. Vánoční balíčky jsme v uplynulých letech museli začít procesovat už v červenci, na což jsem letos prostě neměla sílu. V srpnu mi to ale nedalo a napadly mě vánoční vouchery, ale víc vymazlené, prostě exploze radosti na všechny strany.“ 

Vznikly tak tři varianty rodinných voucherů zaštítěné rodinou Elizavety Maximové, Lindy Rybové a Vavřince Hradílka. „Když si voucher koupíte, podpoříte jednak lidi s handicapem – obdarovaný si za něj nakoupí produkty na našem eshopu. Každým voucherem ale zároveň zaplatíte i dárek pro děti ze sociálně slabých rodin z Jiřetína pod Jedlovou a Šluknova. Pro ty chystáme dárkové balíčky podle věku a dárky do nich opět připravují chráněné dílny, celkem sedm.“ 

Lidé ve chráněných dílnách bývají podle Lucie často systémem tzv. pomačkaní.  „Oni nevěří, že se ten jejich výrobek bude prodávat. Když jich pak za první měsíc prodám padesát, což je víc, než prodali oni za půl roku, jsou paralyzováni. Myslí si, že to byla náhoda. A pak se prodají další a další výrobky a ti lidé se dostanou do nové životní fáze. Cítím za ně zodpovědnost, za každým z nich je silný příběh.“ 

Vánoce v Brně 

Podle průzkumu agentury IPSOS pro společnost GLS plánuje letos 50,5 % Čechů nakoupit většinu nebo všechny dárky online. Pokud vás ale víc baví vybírat dárky na vánočních trzích, nebo si jen rádi užíváte jejich atmosféru, naplánujte si výlet do Brna. Brněnské Vánoce jsou měsíc trvajícím festivalem čítajícím 200 koncertů, přes 200 stánků a spoustu lokálního umění. Brno se díky městské agentuře TIC Brno, která vánoční trhy společně s městskou části Brno-střed organizuje, letos dokonce stalo Evropským hlavním městem Vánoc.  

„Brněnské Vánoce jsou stále častěji důvodem, proč sem lidé přijíždějí na vícedenní pobyty. Jak Češi, tak cizinci. Vánoční trhy ale milují i místní a troufám si říct, že se staly jakýmsi love brandem,“ vysvětluje Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno. Na trzích prodávají hlavně lokální firmy, které vyrábějí kvalitní výrobky.  

„Často jde o malé rodinné podniky, jejichž hlavní obživou bývají právě vánoční trhy. Všichni stánkaři procházejí důkladným výběrovým řízením.“  

Foto: Michal Růžička

Nejvíce stánků najdete na Zelném trhu a náměstí Svobody a na Moravském náměstí pak objevíte kromě historického kolotoče i stánky neziskových organizací. „Jsou jasně označené, takže se můžete rozhodnout, kam vaše peníze poputují. Na náměstí Svobody jsme letos přichystali novinku, stánek s názvem Ateliér Zvonaře a Hrnčířky. Část výtěžku z prodeje ručně vyráběných rolniček poputuje na Dětský domov Dagmar a Nadační fond Emil. U stánku druhého jmenovaného si můžete dát i skvělý punč.“ 

Lokální gastronomie i garážové kapely 

Až dostanete hlad, můžete se přesunout na nádvoří Staré radnice na Gourmet Vánoce neboli k devíti stánkům brněnských gastro podniků, které byly vybrány do průvodce Gourmet Brno. I hudební program vybírali organizátoři co nejvíc lokálně. „Letos jsme dali prostor garážovým kapelám, které byly ve své době pro Brno typické. Umělci se mohou do programu hlásit prostřednictvím veřejného open callu. A vystupují tu samozřejmě i děti z místních ZUŠek a dalších škol.“ 

Každé Vánoce v Brně také znamenají novou kolekci brněnských vánočních dárků. Tvoří je místní výtvarníci a designéři a odkazují na městské události, osobnosti nebo témata. Vyrábějí se samozřejmě v Brně a jak dodává Jana Janulíková, z jejich vánočních hrníčků už pije opravdu hodně milovníků kávy. Mimochodem Brno bylo prvním městem, které na všech svých trzích plošně zavedlo systém vratných kelímků. Poslední tři roky tu funguje i projekt Daruj kelímek. Pokud se obejdete bez vratné zálohy 50 Kč, můžete kelímek donést ke stánku Daruj Kelímek a zálohu věnovat na některou z 18 dobročinných věcí.  

Samostatnou kapitolu tvoří estetika brněnských trhů. „Jsou krásné, protože tu platí spousta pravidel, jak pracovat s prostorem a výzdobou stánků. Součástí trhů jsou i instalace s fenomény Brna – upcyklovaný drak v designovém svetru a dračí vejce, oboje v brněnské bílé a červené barvě. Instalace najdete nejen na tržištích, ale i mimo ně, aby si návštěvníci mohli užít i klidnou procházku a pozastavení.  

Punč pro hospic 

S hezkým nápadem, jak před Vánoci přispět na dobrou věc, přišel i kolega Zdeněk Šesták z olomoucké Erste Private Banking. Jeden den v roce prodává společně s dalšími kolegy na vánočních trzích v Olomouci punč a celý výtěžek vždy věnuje Hospici na Svatém Kopečku. Proč s tím začal? „Člověk si vždy něco prožije, to bývá spouštěč. Umírala mi babička a chtěla zemřít doma. Náhodou jsem objevil tenhle hospic, který to umožňoval. Když přišla její chvíle, mohl jsem u babičky sedět a držet ji za ruku. Otevřela oči, usmála se, když viděla, že tam sedím, přitáhla mě k sobě, objala a řekla, že už to bude. Byl to hodně silný zážitek. Řekl jsem si, že je strašná škoda, že většina lidí umírá v nemocnici. A rozhodl jsem se hospici jeho pomoc vrátit.“  

Při prvním ročníku Zdeněk nic velkého neočekával a vybralo se asi 24 tisíc. „Během tří čtyř let se z toho ale stala tradice. Sjíždí se sem kolegové, přátelé i klienti z celého Olomoucka. Během dne se u stánku střídáme, punč prodávají jak lidé z centrály, tak z týmu EPB Morava a z Erste Premier Olomouc. Jsem jim za to opravdu vděčný, sám bych to nezvládl, tržby se dnes pohybují v řádech statisíců. Velký dík patří i Nadaci České spořitelny, která do částky 100 000 Kč zisk vždy znásobí. Do hospicové péče jde tak málo peněz, a přitom je tak potřebná.“

Zdeněk Šesták se svými kolegy na stánku v Olomouci

Letos se punč v Olomouci prodával 10. prosince. Pokud jste ho prošvihli, můžete na provoz hospice přispět virtuálně na Darujme.cz.    

Článek vyšel také v newsletteru dobro.dějky.

Sdílejte článek
Sdílejte článek
Chci se o regionech dozvídat víc