Hana Rakšány Dvořáková je v Kanicích starostkou teprve od roku 2022, ale během té doby už stihla leccos. Nejzajímavější je její snaha zapojit do směrování obce místní teenagery. Proč právě je?
„Přijdou nám jako nejvíc opomíjená skupina. Když obec něco pořádá, tak většinou pro rodiny s malými dětmi, seniory nebo dospělé. Ale pro dospívající nic. Přitom každá obec si potřebuje vychovat novou generaci, která bude mít zájem o své okolí a která se do dění v obci zapojí.“
Na jaře 2023 proto vyzvala místní teenagery, aby přišli na první setkání s obcí a dostali možnost se k dění v Kanicích vyjádřit. Tedy jednoduše sdělit vedení obce, co se jim zde nelíbí a s čím jsou naopak spokojeni. Dorazilo 8 dětí ve věku 12 až 18 let, což Hana považuje v malé obci se zhruba tisícovkou obyvatel za úspěch. „Nevěděli, co je čeká. Ale odcházeli s tím, že jim to dává smysl a že by se rádi zapojili. Tak vzniklo naše Teenage zastupko.“
Mladí se rovnou zapojili do akce Zažít město jinak a do programu vnesli tři nové body: chtěli přebarvit plaňkový plot kolem obecního hřiště do kanických barev a v rámci festivalu chtěli mít vlastní street art a stánek s párky v rohlíku. Vše si po domluvě s Hanou Rakšány zařídili sami.
„Momentálně chystají podcasty s místními seniory. Na tenhle nápad přišli sami a já se na to moc těším. Jednou z mých priorit je propojování generací, takže máme v plánu například natočit videokuchařku: senioři budou vařit svá oblíbená jídla, mladí je u toho budou natáčet, pak videa sestříhají, dodají hudbu a zveřejní na obecních stránkách. Navíc obě generace spolu stráví příjemný čas.“
Hana Rakšány prý byla mile překvapená, že mladí mají zájem se zapojit. V rámci Teenage zastupka pro ně pan místostarosta přichystal kvízy zaměřené na samosprávu a státní správu, aby v nich podpořili zájem o občanskou výchovu. Podporují je rovněž v tom, aby si všímali, co je zaujme během výletů a dovolených. „A aby pak přišli a řekli, pojďme to udělat jako v té Itálii. Už si vyzkoušeli, že mají možnost vymyslet vlastní aktivitu nebo projekt. My to pak v rámci obce prodebatujeme a posoudíme, jestli je to realizovatelné, i z hlediska rozpočtu. Pokud ano, dáme jim zelenou i finance.“
V plánu je i participativní rozpočet pro teenagery, ideálně ve spojení s místní školou. „Jsme ale úplně na začátku. Musíme se dostatečně připravit, alokovat částku, škola by to měla uchopit jako svůj celoroční projekt. Aby děti a mládež mohly samy rozhodovat, co jim dává smysl.“
„Snažíme se hledat cesty, aby děti a dospívající vyrůstali v prostředí, které si sami mohou vytvářet. Aby věděli, že nejsou jen nějaké kytky zasazené do záhonu, ale že si ten záhon mohou přizpůsobit. A že není nutné pouze kritizovat, co je v obci špatně, ale že mohou jít a změnit to.”
Text je součástí seriálu Co je to ta participace?. Vyšel také v newsletteru Dobro.dějky.
Článek je součástí seriálu o participaci, která je důležitá při velkých grantech České spořitelny „Dokážeme víc“ ve spolupráci s Nadací Via.